Online training maken? Bewezen methode om de beste online training of cursus te maken

Bewezen methode om succesvol een online training of cursus te maken

Overweeg jij online ondernemer te worden of ben je het al? Dan kun je uit een scala aan verdienmodellen kiezen. Je kunt ervoor kiezen om producten en diensten van iemand anders te verkopen of promoten, maar denk ook eens aan kennis, vaardigheden en ervaringen van jezelf te verkopen. Die business is booming, want het is een basisinstelling van iedereen om te willen groeien. Kun je iets niet en wil je het leren? Dan is ervoor bijna alles wel een online training, een workshop of een tutorial te vinden.

Kun jij als ondernemer een probleem van iemand anders op lossen, dan heb je altijd werk. Als je dat probleem online op kunt lossen, dan ben je helemaal een topper. Een online cursus maken is dus een heel goed idee. Maar hoe doe je dat online cursussen maken? Wat heb je daarvoor nodig en hoe zet je dit alles in dat het ook allemaal naadloos met elkaar werkt en dat het klopt?

In dit artikel ga ik er trouwens van uit dat je een betaalde training wilt maken, want hé jouw schoorsteen moet ook blijven roken.

Geen zin om eerst een heel artikel te lezen en heb je al genoeg gehoord en gezien van Huddle en wil je gewoon direct starten. Klik dan hier en start meteen met Huddle én maak gebruik van de gratis proefperiode van 14 dagen.

Wat heb je nodig om succesvol een online training of cursus te maken

Om een training te maken heb je de volgende zaken écht nodig:

  • Een registratiepagina of een shopping cart/winkelwagentje waar geïnteresseerden jouw training kunnen kopen of zich in kunnen schrijven
  • Koppeling tussen de shopping cart en een betaalsysteem
  • De koppeling tussen jouw shopping cart en je online leeromgeving, want je wilt natuurlijk wel dat als iemand gekocht heeft dat hij/zij dan direct met jouw training kan starten  
  • Een online training/de leeromgeving

En deze eerste 4 benodigdheden zijn alleen nog maar voor om je online training daadwerkelijk te kunnen leveren. Maar denk ook eens aan wat er voor de verkoop nodig is:

  • Potentiële klanten die je een advertentie laat zien en/of die je op een e-maillijst zet zodat je ze jouw aanbod kunt laten zien. Hiervoor kun je bijvoorbeeld adverteren op Facebook
  • Een salespagina, waarop je jouw online training met een druk op de knop kunt kopen

Maak een registratiepagina of laat mensen betalen in je shopping cart

Om succesvol een online training of cursus te maken heb je een registratiepagina nodig. Bij een betaalde training gaat dit automatisch, iemand die koopt laat zijn/haar gegevens bij je achter. Kies je voor een gratis online cursus dan wil je een opt-in formulier. Een opt-in formulier is een formulier waarin je je naam en e-mailadres achterlaat en als je dat gedaan hebt krijg je automatisch toegang tot de training.

Om mensen de mogelijkheid te geven om bij je te kopen heb je een shopping cart nodig. Ik ben daarvoor erg fan van de shopping cart van Autorespond. Deze software werkt supersimpel en helpt je om linkjes te maken waarmee jouw potentiële klanten direct kunnen afrekenen. Hier wordt het even een lastig verhaal. Autorespond zorgt er voor dat je klanten af kunnen rekenen en maakt een factuur die jij en je klant ontvangen, maar daarmee ben je nog niet klaar.

Zorg voor de koppeling tussen je shopping cart en een betaalsysteem

Met alleen een shopping cart ben je al een eind op weg maar daarmee is de feitelijke betaling nog niet geregeld. Daarvoor is een koppeling nodig met een betaalsysteem. Mijn favoriete betaalsysteem is Mollie. Wat ik zo fijn vind aan Mollie is dat het super simpel werkt (als de koppelingen eenmaal gemaakt zijn) en je betaalt alleen voor daadwerkelijk verwerkte betalingen. Heb je maandenlang geen betalingen, dan hoef je ook niks te betalen. Dat heeft natuurlijk niet je voorkeur, want eigenlijk wil je zo veel mogelijk betalen aan Mollie (dan heb je ook veel verkocht). Maar het geeft ook een fijn gevoel dat als je niks verkocht hebt dat je dan ook niks hoeft te betalen.

Maak de koppeling tussen je shopping cart en je online cursus

Als de betaling verwerkt is dan wil je natuurlijk wel direct leveren, want dat is op het gebied van online trainingen heel gebruikelijk. Ik denk dat je klanten er zelfs van zullen schrikken als je niet meteen de leeromgeving voor ze openzet. Dat wil je natuurlijk automatiseren, want als iemand om 2 uur ’s nachts jouw training koopt dan wil je niet uit bed hoeven springen om de koppeling te maken. Ook hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Sommige systemen hebben de automatische koppelingen tussen de verschillende platformen standaard ingericht. Lukt dat niet, dan kun je altijd nog je toevlucht nemen tot Zapier. Dan lukt het vrijwel altijd.

Vergeet niet om een online training te maken 🙂

En dan komen we bij het aller- aller- allerbelangrijkste: de online leeromgeving zelf. Dat is nog wel een dingetje. Want je kunt kennis hebben en dat willen delen, maar dan moet je het nog wel op zo’n manier doen dat jouw klanten het snappen. Dat je ze op een logische manier door je onderwerpen heen leidt en dat ze jouw informatie kunnen volgen. Je wilt niet dat je klanten afhaken, want dat is slecht voor je klanten (die lossen hun probleem niet op) maar het is ook slecht voor jou. Jij wilt tevreden klanten die juichen over jouw online cursus. Dan krijg je lovende aanbevelingen en mensen die ambassadeurs van je worden en dan kan het hard gaan.

Zelf een online cursus maken, het kan gratis

Maar hoe maak je nu zo’n online training? Je kunt natuurlijk kiezen voor goedkoop. Een hack die ik zelf nog wel eens gebruikt heb is de informatie op een nieuwe pagina op mijn website zetten en die pagina sowieso niet in het menu hangen. Mensen moeten dan dus de url van je pagina weten om die pagina te kunnen vinden. Maar als ze de url weten dan kun je nog een extra beveiliging doorvoeren door een wachtwoord op die pagina te zetten. Als iemand gekocht heeft dan verstuur je de url van de pagina en het wachtwoord via de mail en dan zit je behoorlijk safe dat alleen mensen die betaald hebben jouw training kunnen zien.

Is dit een elegante oplossing? Nee nee echt en je wilt natuurlijk ook wel professioneel overkomen. Daarom heb ik een mooiere oplossing voor je. Ken je Huddle al?

Online cursussen maken met Huddle

Huddle is een platform waarop je een online cursus kunt maken die er super gelikt uitziet en waar je ook nog een flink aantal andere functionaliteiten hebt die jouw deelnemers gaan helpen om actief te zijn en te blijven.

Ik ken Huddle alleen als deelnemer, ik heb er zelf nog nooit een training in gemaakt. Maar ik heb inmiddels wel flink wat trainingen gekocht die in Huddle gemaakt zijn en ik laat je zien wat ik dan zie en hoe het werkt.

Denk aan je online training als een boek. Dan is de titel van het boek de titel van je training. Je boek bestaat uit hoofdstukken en dat zijn de hoofdonderwerpen van jouw training. In Huddle heet dit een module. In die modules behandel je de verschillende onderwerpen die binnen het hoofdonderwerp van belang zijn. Kortom, dat zijn de paragrafen van een boek, de eigenlijke content. En daarmee wordt ‘je boek’ compleet.

Bewezen methode om succesvol een online training of cursus te maken Huddle

Online cursus maken

Wat doe je dus concreet in Huddle? Je maakt een online cursus aan. Je maakt vervolgens een logische opbouw en dat verdeel je in modules. Ten slotte maak je per module stap voor stap de eigenlijke content. Heeft jouw training geen modules, dan kun je ook gewoon direct contentpagina’s aanmaken. Geen probleem

Op de contentpagina’s heb je de mogelijkheid om te kiezen voor ‘tekst’, ‘video’, ‘audio’ of een ‘quiz’.

Verkoop nog meer door salespagina’s aan te maken in Huddle

Wat ook heel fijn is, je kunt per pagina een salespagina aanmaken. Als iemand geen toegang heeft tot de training, maar hij komt wel op de pagina, dan krijgt deze bezoeker meteen een oproep om de training te kopen. Het is bewezen dat dit mensen hebberig maakt. Als jij bijvoorbeeld al een training bij iemand hebt gekocht en je ziet dat er nog meer is, dan wil je die extra trainingen ook hebben. Zeker als de training die jij al gekocht hebt een goeie training is. Die salespagina’s kunnen je dus relatief snel en eenvoudig extra verkopen opleveren.

Bewezen methode om succesvol een online training of cursus te maken salespagina Huddle

Hou je deelnemers in de actiestand!

Wat ook fijn is in Huddle is dat je de voortgang kunt tonen. Daarmee hou je je deelnemers aan de gang. Je ziet constant hoe veel je nog moet en natuurlijk ook hoe veel je al gedaan hebt. Dat motiveert je deelnemers om aan de slag te blijven en dat wil je.

Het Huddle platform maakt van nog meer slimme trucjes gebruik om deelnemers op stoom te krijgen. Als je gebruik maakt van een online to-do lijst dan weet je wat ik bedoel. Er is niks leukers dan taken afvinken. En dat kan in Huddle dus ook. Je kunt ervoor kiezen om deelnemers lessen te laten afvinken op het moment dat de les afgerond is. Krijgen zij een goed gevoel van en jij dus ook.

Denk ook eens aan het instellen van een trofee! Allemaal keuzes die je aan of uit kunt zetten. Maar je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een online trofee uit te reiken op het moment dat een deelnemer een cursus heeft afgerond. Voor jou een simpele actie, voor de deelnemer een groot plezier.

Design en dripping (want jij wilt toch het tempo en de volgorde bepalen voor jouw deelnemers)

Natuurlijk kun je je online training ontwerpen volgens jouw wensen. Je kunt je huisstijlkleuren kiezen en je training jouw look and feel heeft. Wel zo mooi als alles wat je maakt bij elkaar past.

Komen we bij de laatste onderdelen, dripping en levels. Dripping is het tempo waarin je wilt dat jouw training vrijkomt voor je deelnemers. Wil je dat alle contentpagina’s direct te bekijken zijn? Dat kan. Maar soms is het beter om een volgorde aan te houden. Om je deelnemers een beetje aan de hand te nemen en ervoor te zorgen dat ze niet te veel hooi op hun vork nemen en vervolgens afhaken. Dat doe je met dripping. Je kunt ervoor kiezen om content dagelijks, wekelijks of elke 4 weken beschikbaar te stellen. Wat jou het beste lijkt.

Houd zelf in de hand wie waar toegang toe heeft

Als laatste komen we bij de levels. Dat betekent niets anders dan ‘wie heeft toegang tot de training en wie dus niet’. Levels worden gebruikt om te bepalen waar een deelnemer toegang toe heeft. Als je een training verkoopt dan wil je dat alleen mensen die de training hebben gekocht en betaald ook daadwerkelijk toegang hebben tot de training. Heeft iemand gekocht dan zorg je er dus voor dat dat bepaalde level voor die deelnemer open wordt gesteld.

Bepaal je geen levels, dan hebben alle gebruikers toegang tot die training. Dat laatste is handig als je ook gratis materiaal hebt. Dat geef je gewoon geen level en zo kunnen alle mensen die toegevoegd zijn aan jouw Huddle aan de slag met jouw gratis content.

Als klap op de vuurpijl, wat krijg je nog meer?

Bewezen methode om succesvol een online training of cursus te maken Huddle extra features

Naast de basis features die je gewoon nodig hebt om een online training te maken, heeft Huddle nog super handige extra’s.

Community

Zo heb je in Huddle de optie om een community te starten, zodat jouw deelnemers vragen kunnen stellen maar bijvoorbeeld ook onderling met elkaar kunnen praten. Het is een makkelijke manier om te communiceren en het is vooral ook laagdrempelig. En de meest actieve deelnemers kun je belonen. Hoe meer reuring er ontstaat in jouw online leeromgeving hoe liever je het hebt.

De Huddle app

Yes, Huddle heeft een app. Hartstikke fijn voor deelnemers die vergroeid zijn met hun telefoon. Kunnen ze lekker op hun telefoon aan de slag met jouw training.

Enthousiast geworden over Huddle en wil je met Huddle aan de slag

Ben je net zo enthousiast geworden over Huddle als ik ben? Dan heb ik goed nieuws voor je, want ook jij kunt met Huddle aan de slag. Ben je meteen overtuigd en wil je een abonnement afsluiten, dat kan hier.

Nog slimmer: kijk eerst wat voor vlees je in de kuip hebt. Je kunt Huddle namelijk 14 dagen helemaal gratis proberen. Zou ik doen als ik jou was!

PS: Meer weten over andere manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.

Bewezen methode om succesvol een online training of cursus te maken

Het moet niet gekker worden, je kunt GRATIS met Huddle starten

Wil je Huddle eerst 14 dagen gratis proberen en zelf ontdekken of dit platform iets voor je is. Goed nieuws, dat kan. Klik hieronder op de button en doe mee.

Rinie van Driel en Liesbeth de Korte (2)Je las een blog van ons:
Rinie van Driel (visuals): www.rinievandriel.nl
en Liesbeth de Korte (tekst): www.liesbethdekorte.nl

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijg je meteen als bonus mijn e-book over 8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar. Gratis natuurlijk!

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook. Graag zelfs.

Categorie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *