Geld verdienen met Instagram

Geld verdienen met Instagram boven

Geld verdienen met Instagram, kan dat? Ja, net als dat je geld kunt verdienen met Facebook. Het is niet zo moeilijk, maar je moet vaak wel een lange adem hebben en vol blijven houden. Als je dit verdienmodel wilt gaan gebruiken dan moet je NU een keuze maken. Ga je het doen? Ja, dan blijf je ook voor lange tijd doorzetten en posten. Als je twijfelt, niet doen. Er zijn nog genoeg andere verdienmodellen waar je in kunt stappen.

Want dat is nog wel mijn belangrijkste tip van vandaag: kies een verdienmodel dat bij je past. En ga daar voor en hou vol. Want er is niks zo zonde als dat jij een paar maanden hard gaat knallen. Het gaat niet goed genoeg. En je stopt. Dan is al dat harde werk voor niks geweest.

Anyway. Geld verdienen met Instagram. Wat zijn de mogelijkheden?

1. Promoot je eigen product of dienst op Instagram

2. Instagram inzetten voor affiliate marketing

Affiliate marketing is het promoten van producten of diensten van iemand anders. Waarom zou je dat doen? Omdat jij daar goed in bent (promoten) en omdat die ander jou daarvoor betaalt. Hoeveel? Dat moet je even uitzoeken/navragen. Sommige mensen gaan tot 50% van de verkoopprijs. En dat kan zomaar in 1x meer dan duizend euro zijn.

De gedachte hierachter is dat jij jouw netwerk openstelt voor de producten en diensten van die andere ondernemer. En je vertelt er bij dat je zo tevreden bent over dat product of die dienst. Dat is waar potentiële kopers op internet naar op zoek zijn. Ervaringen van anderen waar ze in geloven. Dat helpt ze over de streep om te kopen. En ja, jij krijgt daar een vergoeding voor. Want zonder jou is de kans groot dat die koper nooit iets gekocht zou hebben.

Zeker als de verkoper een online training verkoopt dan kunnen de verdiensten voor jou heel hoog zijn. Want op een online training is de winstmarge voor de verkoper zo goed als 100% (als de training echt online is en geautomatiseerd is). Dan kun je het je ook veroorloven om gewoon 50% commissie uit te betalen.

Wat moet je doen? Hetzelfde als wanneer je je eigen producten of diensten promoot. Posten op Instagram, al dan niet met een uitgebreide tekst. Maar zeker met een mooie afbeelding of een goede video.

3. Geld verdienen door een influencer te worden op Instagram

Tegenwoordig kijken we ontzettend graag naar anderen. Zeker als deze personen iets hebben, kunnen of doen wat wij zelf ook willen. Als je in een specifieke markt een mooie groep volgers hebt weten te bereiken kun je er ook voor kiezen bedrijven te benaderen die in die markt zitten.

Stel dat de doelgroep van jouw Instagram account kinderen die van gamen houden is. Dan is dit interessant voor een bedrijf dat zich ook op deze doelgroep richt. Dit bedrijf betaalt jou dan voor het plaatsen van een post waarin je het product op een natuurlijke manier promoot. Je wilt daarbij natuurlijk niet pusherig zijn, maar gewoon je oprechte mening geven. Om passende producten te vinden die jij kunt promoten heb je ook bemiddelingsbureau’s. Zij kunnen voor een match zoeken die helemaal bij jouw Instagram account past. Is de match gevonden dan kun je daar goed geld voor vragen. Zeker als je een mooi aantal volgers hebt.

Geld verdienen met Instagram midden

4. Adverteren op Instagram (ja, daar betaal je dus in eerste instantie voor)

Adverteren op Instagram werkt op dezelfde manier als adverteren op Facebook. Het enige is dat je een andere keuze maakt voor waar je je advertenties wilt plaatsen. Dat doe je op advertentie-set niveau en Instagram staat dan bij de mogelijkheden. Kies je voor Insta, dan is je advertentie op dat platform te zien en niet op Facebook (of je doet het gewoon allebei, dat kan ook. Maar pas dan wel op dat je voor je Insta-ad de juiste afmetingen van je afbeeldingen gebruikt en voor Facebook ook).

Let op: om deze taktiek te laten werken moet je naar het geheel kijken en niet alleen maar naar losse advertentie.

Als voorbeeld gebruik ik een kleine Instagram advertentie-funnel. Stel je hebt een dijk van een blog geschreven waar je veel reacties op krijgt. En je hebt een weggever. Een e-book waarin je een veelgehoord maar vooral ook dringend probleem van je lezers helpt oplossen. Je hebt ook nog een webinar en in dat webinar bied je jouw (betaalde!) programma aan.

Wat doe je? Je maakt (minimaal) 3 advertenties

  • Een advertentie om je blog te promoten.
  • De mensen die je blog hebben bekeken krijgen een tweede advertentie te zien, jouw e-book. Daarvoor moeten deze mensen wel hun naam en e-mailadres achterlaten. Hoera, je kunt deze mensen gaan mailen.
  • De mensen die hun naam en e-mailadres achter hebben gelaten kun je mailen (je hebt het e-mailadres!) en in die mails kun je vertellen over je webinar. Maar je kunt hier ook een advertentie voor maken op Instagram. Dat je bijvoorbeeld maximaal 2 weken advertentie 2 aan je volgers laat zien en dat je daarna een advertentie laat zien voor het webinar. Want het maakt jou niet uit of iemand op je e-maillijst komt via het e-book of via het webinar. Als je het e-mailadres maar krijgt.

Als je je webinar hebt gegeven zou je de inschrijvers van je webinar nog een advertentie kunnen laten zien van je (betaalde) aanbod. Dit hoeft niet, want je hebt de e-mailadressen van deze mensen, dus je kunt ze ook gewoon mailen.

Advertentie 1 gaat je alleen maar geld kosten en levert je niets op. Niet direct. Deze advertentie zal waarschijnlijk goedkoop zijn. Ik heb al meerdere keren gehad dat deze ads een paar cent per bezoeker aan mijn website kostte.

Advertentie 2 gaat je ook alleen maar geld kosten en dat kan best wel veel zijn. Ik heb klanten die voor onder een euro een inschrijving op de e-maillijst krijgen, maar ik zie ook wel eens bedragen van € 5,- of meer voor een inschrijving op de e-maillijst. Daar moet je lef en vertrouwen voor hebben dat dit het geld waard is. En je hoeft Instagram (dus Facebook) niet rijker te maken dan nodig. Daarom heb je eerst advertentie 1 gestart en je richt deze advertentie alleen op de mensen die op deze advertentie gereageerd hebben. Deze mensen zijn een stuk warmer dan mensen die voor de allereerste keer iets van je zien. Die laatste groep is veel minder geneigd om hun gegevens achter te laten dan de eerste (warme) groep.

Ook advertentie 3 kost je in eerste instantie alleen maar geld. Als het goed is ga je een gratis webinar geven. Je gaat je kennis en ervaring delen en je moet mensen ook nog eens betalen om bij dat webinar te zijn. Dat voelt tegennatuurlijk. Kom op zeg! En toch is dit de weg om te gaan. Want in dit webinar doe jij een aanbod.

Tijdens het webinar geef je de WAT en de WAAROM weg. Wat kun je doen om een bepaald dringend probleem op te lossen. En waarom wil je dit probleem oplossen? Wat gebeurt er als je met dit probleem blijft lopen. Je licht ook een tipje van de sluier door te vertellen welke stappen je kunt nemen en je geeft een aantal tips. Maar HOE je het probleem oplost, daarvoor moet je meedoen aan jouw betaalde programma.

En nu zijn we er, want als jouw kijkers je betaalde programma kopen dan ga je geld verdienen. Heel simpel rekensommetje: stel je verkoopt tijdens je webinar 5x een programma van € 1500,-. Dan heb je met 1 webinar € 7.500,- verdiend. Als advertentie 1 je € 200,- heeft gekost, advertentie 2 € 600,- en advertentie 3 nog een keer € 200,-, dan kosten de advertenties je in totaal € 1000,-. En je hebt € 6.500,- verdiend. En dat allemaal met Instagram advertenties.

Nu hebben we het in het stuk hierboven alleen maar over geld, maar je hebt ook naamsbekendheid opgebouwd. En je hebt als het goed is een heleboel nieuwe mensen op je mailinglijst gekregen. Hou die mensen warm met interessante informatie. Dat ze nu nog niet gekocht hebben wil niet zeggen dat ze nooit gaan kopen. Misschien is het nu niet het juiste moment. Misschien bied je op dit moment niet het juiste programma aan. Het zou zomaar kunnen dat als je een nieuw product maakt dat de tot op heden niet kopers ineens wel kopen.

The money is in the list en jij bent die e-maillijst nu op aan het bouwen. Als we het dan toch over geld verdienen hebben: als jij een grote e-maillijst hebt ben je ook interessant voor andere ondernemers (zie punt 3 uit dit artikel).

Wat moet je doen om geld te verdienen met Instagram

Dat is simpel, maak een account aan en ga posten. Liefst posts waar jouw doelgroep op zit te wachten. Met interessante informatie, of juist leuke informatie. En goede afbeeldingen of video’s. Zorg ook dat je feed er gelikt uitziet. Zo wordt er vaak gesproken over een dambordje. Je wilt dat je feed eenheid uitstraalt. Met kleuren die bij elkaar passen en dat ook wat er op de afbeeldingen staat bij elkaar past. Zie hieronder een mooi voorbeeld van The Social Good Girl. Zij heeft het goed voor elkaar.

Geld verdienen met Instagram onder

Kies een doelgroep

Wees ook duidelijk in voor wie je bent. Voor welke doelgroep is jouw Insta interessant? Waar gaat jouw feed over? Waarom wil iemand jou volgen? Als je dat weet weet je ook wat je kunt posten. Zodat je een grote groep volgers krijgt, want dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Zorg dat je volgers krijgt (en daarna nog meer volgers)

  • Maak gebruik van hashtags. Je mag onder iedere post 30 hashtags gebruiken. Ik zeg doen, wat als iemand op die hashtag zoekt wordt jouw post getoond. Waar je wel even naar moet kijken is of het aantal posts in de hashtags niet te groot is. Richt op tussen de 6000 en de 600.000 posts. Als je lager gaat zitten dan 6000 dan gebeurt er te weinig binnen die hashtag. Ga je boven de 600.000 dan gebeurt er te veel en gaat jouw post te snel zakken. Let ook op of de hashtag niet banned is (dus op de zwarte lijst staat van Insta). Dat kun je eenvoudig controleren door te kijken of er in de recente posts nog nieuwe posts staan. Als dat zo is kun je er van uit gaan dat dit een goede hashtag is.
  • Volg soortgelijke accounts als die van jou zelf.
  • Reageer op andere relevante Instagram accounts en zorg dat je actief bent.
  • Speel in op trending topics waar mogelijk (trending hashtags). Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar speciale gelegenheden als kerst en sinterklaas. Maar er is nog veel meer, bijna iedere dag van het jaar heeft wel iets.
  • Regram relevante foto’s van grotere Instagrammers en tag hen daarbij. Doe dit met mate en ga niet doorlopend iedereen zitten taggen. Doe dit alleen als het echt relevant is.

Zo, nu niet meer miepen en aan de slag. Heb je al een account op Insta? Zo nee, maken dan. Zo ja, aan de slag. En weet dat adverteren de snelste manier is om te groeien. Zowel qua mailinglijst als qua bereik op Insta.

Facebook adverteren CTA

Waar ik geleerd heb om succesvol te adverteren op Instagram?

Van Birgit Luijk en zij geeft gratis webinars. Doe mee en kijk wat adverteren op Instagram voor je kan doen

Rinie van Driel en Liesbeth de Korte (2)Je las een blog van ons:
Rinie van Driel (visuals): www.rinievandriel.nl
en Liesbeth de Korte (tekst): www.liesbethdekorte.nl

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijg je meteen als bonus mijn e-book over de Online Business Bouwer Methode. Gratis natuurlijk!

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook. Graag zelfs.

Categorie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *