Hoe kies je een onderwerp voor je webinar waar mensen massaal op inschrijven, 7 tips

Hoe kies je een onderwerp voor je webinar linksboven

Zeg je webinars dan denken de meeste online ondernemers dat dat alleen voor online trainingen en (jaar)programma’s kan. Als je dan zelf in een branche zit waar je bijvoorbeeld tastbare producten verkoopt of juist hele specialistische hulp aanbiedt, dan hebben veel ondernemers het gevoel dat webinars voor hen niet gaan werken.

Ik zou zeggen ‘think again’, want er is zoveel mogelijk. Daarom heb ik hieronder 7 onderwerpen uitgeschreven waarover je prima een webinar kunt geven. Sterker nog: ik denk dat heel veel klanten hierop zitten te wachten. Eindelijk niet alleen informatie op een website, maar de mogelijkheid om iets te zien. Om direct vragen te stellen en om te ‘voelen’ of jij als leverancier betrouwbaar bent.

1. Elektrische step of elektrische fiets (voor Dropshippers!)

Tegenwoordig zegt de ene webshop tegen de andere ‘ga eens opzij’, maar alle webshops zijn hetzelfde. Een afbeelding/meerdere afbeeldingen, tekst, product specificaties en een prijs. De ene webshop heeft wat meer reviews en winkelkeurmerken dan de andere, maar dat is het verschil dan wel.

Ik wil geen afbeeldingen en saaie tekst, ik wil daadwerkelijk zien hoe iets is en hoe iets werkt. En ja, natuurlijk is het het allermooist als je een proefrit kunt maken. Maar een webinar waarin alle mogelijkheden geshowd worden en waar je vragen kunt stellen is een prima alternatief.

Als ik een webinar bekijk waar ik al heel veel informatie krijg, dan ben ik veel sneller geneigd om die afspraak te maken voor een proefrit. Of als de voorwaarden goed zijn, dan koop ik gewoon. Als jij als dropshipper zegt ‘wij geloven in de kwaliteit van ons product, dus als jij na een maand niet 100% tevreden bent met je aankoop dan nemen we de fiets/step gewoon weer terug en krijg je je geld terug.’ Dan zou je als klant toch wel gek zijn om het niet te proberen. Dus denk er eens over na of jij over jouw product een webinar zou kunnen geven.

2. Software of andere artikelen die jij als affiliate kunt promoten

Als affliate promoot je de producten en diensten van iemand anders. Daarom moet je wel even opletten of je zomaar een webinar mag geven over die producten of diensten of dat de leverancier dat verbiedt. Maar stel dat jij affiliate bent van webinar software. En je bent enthousiast over die software. En je weet er nog veel van af ook. Waarom zou je er dan geen webinar over geven.

Laat zien wat de mogelijkheden zijn, laat zien hoe eenvoudig alles werkt en laat zien hoe jouw klanten de meest geweldige successen behaald hebben met de webinar software. Het ligt er even aan wat je dan vervolgens aan kunt bieden, maar bijvoorbeeld Webinargeek (mijn persoonlijke favoriet op het gebied van webinar software) biedt een gratis proefperiode aan. Perfect! Bied dat aan aan je kijkers en als zij vervolgens zelf ook helemaal enthousiast raken tijdens de proefperiode dan kunnen ze verder met een betaald account. Jij als affiliate krijgt dan een vergoeding, een percentage van het maandbedrag/jaarbedrag.

Als jij een mooi aantal kijkers op je webinar hebt en een flink deel sluit een proefabonnement af, dan realiseer je daarmee zeer waarschijnlijk een leuk maandelijks inkomen door de commissies die jij krijgt.

3. Hoe jij persoonlijke coaching geeft/jouw werkwijze

Stel je bent coach en je coacht iedereen waar je mee werkt persoonlijk. Dan zou je kunnen denken dat je daar echt geen webinar over kunt geven, want wat je gaat doen hangt af van de persoon die je tegenover je hebt. Niets is minder waar. Want als het goed is heb je wel een methode. Laten we zeggen: je begint altijd met een intake en daar gebruik je een bepaalde vragenlijst bij. Aan de hand van de vragenlijst bepaal je samen met je cliënt een doel en dat is bijvoorbeeld altijd tijdens de tweede afspraak. Op de derde afspraak is het de bedoeling dat… Na X aantal afspraken sluiten jullie de coaching af en dan …

Door jouw werkwijze duidelijk neer te leggen en verhalen te delen van wat er tijdens jouw coachings gebeurt (zeer waarschijnlijk met anonieme verhalen, maar dat geeft niks) bouw je vertrouwen op bij je kijkers. Jouw kijkers vinden het heel fijn om te weten waar ze aan toe zijn en dat kan de drempel zijn waar jij ze overheen helpt om met jou te gaan werken.

Verder zien je kijkers je en kunnen ze voelen met wie ze in zee gaan. Zo belangrijk. Want jij wilt met cliënten werken die bij jou passen.

4. Hoe je bepaalde dingen maakt

Stel je hebt een webshop in spinnenwielen of je verkoop beitels voor het bewerken van steen of hout. Natuurlijk kan je daarvoor naar een gespecialiseerde winkel gaan, maar wat als die niet in de buurt is. Of als je in die winkel wel naar de producten kan kijken, maar dat niemand je echt kan laten zien hoe het werkt.

Ik zou het fantastisch vinden om naar een webinar te kijken waarin iemand echt uitlegt hoe een spinnenwiel werkt en wat je precies moet doen om zo’n mooie draad te spinnen. Die ook meteen de meest gemaakte fouten laat zien. Of als ik een houtsnijwerk wil maken, maar niet het juiste gereedschap heb. Laat het me zien en toon me ook meteen welke guts ik nodig heb. Als bonus nog een paar slimme trucjes waardoor ik die ene dure guts niet per se hoef te kopen en ik ben verkocht.

Als ik dan ook nog eens vragen mag stellen en de vakman laat mij direct zien hoe het werkt en wat ik vooral niet moet doen dan ben ik helemaal blij.

Hoe kies je een onderwerp voor je webinar midden

5. Producten met hoge prijzen (Dropshippers, even verder lezen!)

Denk bijvoorbeeld aan dure meubels, dure horloges of die peperdure barbecue. Inspireer kijkers waarom dit product zo fantastisch is. Ja, natuurlijk moet je oppassen dat het geen Tellsell televisie wordt, maar als jij echt handige dingen laat zien dan heb ik interesse.

Denk ook aan verhalen (en dan denk ik bijvoorbeeld aan dure meubels). Dat je vertelt over klanten die aanpassingen wilden. Dat jullie dat graag doen en wat dan de mogelijkheden zijn. Inspireer en motiveer en leg uit waarom jouw producten zo fijn zijn en welke problemen ze voor iemand oplossen/opgelost hebben.

6. Tiny houses en hun inrichting

Tiny houses zijn hot, back to basic is in. Er komen steeds meer mensen die willen consuminderen en juist kleiner willen gaan wonen in plaats van groter. En dan hoor je over tiny houses. Maar hoe tiny is tiny eigenlijk?

Ik zou het persoonlijk geweldig vinden als er een leverancier is die een webinar geeft over tiny houses en die tijdens dat webinar ook verschillende exemplaren laat zien. Die vertelt over wat de wensen waren van de mensen die een bepaalde woning gekocht hebben, tegen welke uitdagingen ze aangelopen zijn en hoe dat uiteindelijk is opgelost. Dat ik ook meteen prijzen hoor en dat ik meteen inspiratie opdoe hoe een tiny house voor ons zou kunnen werken.

Op dit moment heb ik nog te weinig beeld bij wat er wel en wat er niet kan. En we hebben in de buurt geen voorbeelden waar we ‘even’ binnen kunnen wippen. Ik zou dus ontzettend graag een dergelijk webinar zien en het zou zomaar kunnen dat we meteen een afspraak maken met de leverancier om te kijken of hij aan ons een tiny house kan verkopen.

7. Fitnessapparatuur (ook weer interessant voor Dropshippers onder ons)

We hebben het gezien tijdens corona, sportscholen dicht en mijn zwaarbevochten kracht en conditie gingen snel achteruit. Sommige dingen kan je vrij makkelijk zelf in stand houden, zoals bijvoorbeeld je conditie. Trek je hardloopschoenen aan en ga hardlopen. Of pak je fiets en ga fietsen. Maar krachttraining was voor mij een veel grotere uitdaging. Bepaalde oefeningen doe ik met 50 kilo, hoe regel ik dat? Hoe maak ik iets dat 50 kilo is en hoe zorg ik er dan ook nog eens voor dat ik díé oefening kan doen die ik nodig heb.

Tijdens corona had ik dus maar wat graag een demonstratie gekregen van een degelijk fitnessapparaat waar ik alle oefeningen op zou kunnen doen die ik bij wilde houden tijdens de periode van sluiting van de sportscholen. Maar ik zie er tegenop om zo’n apparaat te kopen. Hoop gedoe om iedere keer een andere oefening in te stellen. Ik heb al meerdere van die apparaten geprobeerd die zo gammel waren dat zelfs ik, met mijn 60 kilogram lichaamsgewicht, bang was om erdoorheen te zakken.

Geef als leverancier een webinar over jouw degelijke apparatuur en laat zien hoe makkelijk het allemaal is. Laat ook zien dat het apparaat helemaal niet veel plek nodig heeft. En als de prijs dan ook nog goed is, dan ben ik verkocht.

Hoe kies je een onderwerp voor je webinar onder

Dit waren nog maar voorbeelden, zie jij mogelijkheden voor jezelf?

Kortom: webinars geven kan op heel veel gebieden. Wees creatief en kijk vooral naar:

– Wat heb ik te vertellen? Welke oplossingen kennen een heleboel mensen nog niet en waar kan ik deze mensen mee inspireren en motiveren?

– Kijk heel goed naar de doelgroep. Voor wie is het verhaal dat je wilt vertellen interessant?

– Denk goed na over wat je aanbod is. Wil je direct verkopen of wil je liever dat mensen een afspraak met je maken? Een gratis proefabonnement is helemaal ideaal.

– Breng je boodschap op de juiste manier. Kan jij gewoon achter de camera gaan zitten en praten, praten, praten. Of is het juist beter om met sheets te werken? Hou je interviews met mensen die je geholpen hebt? Of is het juist beter om verschillende korte video’s te laten zien?

Heb je je onderwerp gevonden, neem dan de laatste hobbel: webinar software kiezen

Heb je je onderwerp gevonden waar jij van denkt dat jouw potentiële klanten warm voor lopen? Dan wil je natuurlijk wel zo makkelijk en snel mogelijk je webinar geven. Daavoor heb je de juiste webinar software nodig. Zoals ik al eerder schreef: ik ben al jaren fan van Webinargeek en al mijn klanten werken (gelukkig!) met deze software. Ik heb een blog geschreven over hoe Webinargeek werkt en die blog lees je hier.

webinargeek review en ervaring CTA

Wil je direct aan de slag met een GRATIS proefperiode van Webinargeek

Klik dan op onderstaande knop en lees meer.

Rinie van Driel en Liesbeth de Korte (2)Je las een blog van ons:
Rinie van Driel (visuals): www.rinievandriel.nl
en Liesbeth de Korte (tekst): www.liesbethdekorte.nl

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijg je meteen als bonus mijn e-book over de Online Business Bouwer Methode. Gratis natuurlijk!

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook. Graag zelfs.

Categorie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *