OERsterk in 6 weken review en ervaring (2022)

Niet veel mensen weten dit van mij, maar ik heb Chronische Vermoeidheid. Als sinds 1998. Dus een paar jaar geleden heb ik een twijfelachtig jubileum ‘gevierd’ van 20 jaar altijd vermoeid zijn. In die 20 jaar heb ik heel veel geprobeerd. Van ademhalingstherapie tot de chiropractor. Van natuurgenezing tot acupunctuur. Van kinesiologie tot de meest exotische diëten. En ja, het hielp allemaal. Een beetje. Maar nooit 100%.

Inmiddels ben ik op een niveau waar ik vrede mee heb. Ik werk (ten opzichte van een werknemer) zo goed als fulltime. Door mijn dagen goed te plannen neem ik ook nog genoeg rust, namelijk een uur slapen in de middag. Ik heb vrede met mijn situatie én ik blijf op zoek naar mensen die mij weer een stapje verder kunnen brengen. Zo kwam Richard de Leth op mijn pad met zijn OERsterk boeken.

OERsterk heeft mij enorm geholpen om me weer beter te voelen. Denk jij nu meteen ‘dat wil ik ook, dus stop maar met je verhaal en laat me zien wat ik nu kan doen’. Dat kan, klik hier en kijk wat de mogelijkheden zijn om met OERsterk aan de slag te gaan

OERsterk methode

Wat mij heel erg aanspreekt aan de OERsterk methode is dat er gekeken wordt naar het geheel. Ik geloof oprecht dat het niet gezegd is dat als je hoofdpijn hebt dat de oorzaak dan per definitie ook in je hoofd zit. De oorzaak kan ook heel goed in je darmen zitten of in je hersenen. En met hersenen bedoel ik dan mindset, gedachtes of overtuigingen.

Wat ik inmiddels ook weet is dat je soms juist tegengestelde dingen moet doen ten opzichte van wat logisch lijkt. Zoals je bijvoorbeeld over je vermoeidheid heen kunt komen door te sporten. Door méér te bewegen, in plaats van minder.

Of dat je van thuis mee hebt gekregen dat bepaalde voeding gezond is. Terwijl dat helemaal niet zo is. Of nog gekker: ik verbaasde me altijd al over al die mensen die als ze een scheet gelaten hebben eerst even een slokje water moeten drinken. Die constant met een flesje water lopen en daar keer op keer aan lurken. In OERsterk leer je dat dit helemaal niet goed is. Dat het in ieder geval niet is hoe onze voorouders leefden. En hoe je het ook wendt of keert, we hebben nog steeds veel meer van een oermens dan van de moderne mens die we nu zijn.

Wat ik dus van Richard (onder andere) geleerd heb:

  • Zorg voor diepe ontspanning (doe dus bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen).
  • Slaap voldoende (voor mij geen probleem om de voorgeschreven 7 uur te halen 😀).
  • Visualiseer (what you imagen you become).
  • Wees kritisch op wie je in je vriendengroep hebt en koester de vrienden die je wél toelaat.
  • Vermijd lang stilzitten (wist je dat een uur staand werken gelijk staat aan een workout).
  • Drink 3x per dag veel water in 1x (bulkdrinken noemt Richard dat).
  • Beweeg vóór je ontbijt (oermensen hadden geen kast met voorraad, die moesten eerst een konijn vangen voor ze konden eten).
  • Eet minder en minder vaak, sla eens een ontbijtje over.
  • Doorbreek je voedingspatronen. Richard legt precies uit hoe, want bijna niemand eet gevarieerd genoeg.

En denk je dat het moeilijk is om je patronen te veranderen én het ook vol te houden. Echt niet als je het stappenplan volgt. Dan gaat het als vanzelf door kleine veranderingen door te voeren. Hou die veranderingen vol en voeg er dan nog een kleine verandering aan toe. Je merkt bijna niet eens dat je het doet en ondertussen verandert je hele leven. In ieder geval mijn leven wel.

OERsterk koud douchen

Wat Richard met zijn boeken in ieder geval voor mij gedaan heeft is dat ik tegenwoordig koud douche. Iets wat is NOOIT maar dan ook NOOIT zou doen. Ik ben een echte koukleum. Zo erg dat ik zelfs in de zomer mijn elektrische deken niet van mijn bed af haal. Stel dat er nog eens een frisse nacht komt.

Koud douchen, het was een gruwel voor me. Alleen de gedachte al. En als ik met mezelf de afspraak maakte dat ik het nu echt ging doen, dan beheerste het mijn gedachtes. Al vóór ik ging douchen zag ik er al tegenop. Als ik dan onder de douche stond, was ik constant in gesprek met mezelf.

‘Kom op, je kan dit’.
‘Draai de kraan gewoon koud en je zult zien dat het mee gaat vallen’.
‘Ik ben toch niet gek, ik ga de kraan echt niet koud draaien’.
‘Nu ben ik al zolang aan het twijfelen, zal ik de douche niet gewoon uitzetten en dan de volgende keer…’
Een gebed zonder einde dus en ik vond het echt afschuwelijk als ik de kraan uiteindelijk wel naar koud draaide. En achteraf voelde ik me echt niet beter. Integendeel.

Maar daar kwam mijn redder Richard de Leth. Hij schreef ‘start je douche met koud water. Als je de kraan opendraait is het water sowieso in eerste instantie koud. Maak daar gebruik van en verspil dat koude water niet. Het water wordt vanzelf warm en al naar gelang hoe jouw warmwatervoorziening werkt duurt dat korter of langer’. Bij ons duurt het vrij lang en dat is in dit geval gunstig. Ik sta al snel een minuut onder de koude douche voordat ik het warme water voel komen. En als dat komt, dan is dat zó lekker. Dáár geniet ik echt van én ik heb koud gedoucht en mijn lichaam een flinke boost gegeven. Achteraf voel ik me ook veel kwieker dan wanneer ik echt alleen maar warm douche.

OERsterk in 6 weken review en ervaring midden

Zit sta bureau kopen

Nog een verandering, kleine moeite groot plezier. Ik heb een zit sta bureau gekocht. En voor mij was dat géén kleine verandering, want als er iemand een magneet in zijn kont heeft ben ik het wel. Als ik een stoel zie ga ik zitten. Ik wist het al dat het niet goed was, maar Richard heeft me echt aan het denken gezet. En ik heb actie ondernomen en een zit sta bureau gekocht. Check hier welk zit sta bureau ik gekocht heb.

Ervaringen van Richard zelf

Wat mij erg inspireerde was een ervaring van Richard zelf. Hij heeft meegedaan met een wetenschappelijk experiment waarbij hij een paar weken als oermens leefde. Hij was met een groep in de Pyreneeën en ze leefden daar met de natuur en met wat de natuur hen bood. Ze moesten letterlijk eerst een struik met bessen vinden om te kunnen eten. Of wortels uitgraven of een konijn vangen.

Als je geen flesjes hebt is water ook niet onbeperkt voorradig. Wil je drinken dan zal een bron moeten vinden. En als je een bron gevonden hebt, is het nu of nooit. Bulkdrinken dus, want meenemen gaat niet. Ik deelde Richards verbazing dat hij al heel gezond leefde vóór het experiment, maar dat hij bij de metingen na het experiment ontdekte dat zijn (bloed)waardes nog veel beter geworden waren.

De lekkerste recepten

OERsterk is niet alleen een manier van leven, het is ook een manier van eten. Richard deelt dan ook de meest verrukkelijke recepten die ook nog eens supergezond zijn. Ik vond en vind het geen enkel probleem om op die manier te eten. En ja, ik ben vegetarisch, maar ook daar is aan gedacht.

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn favorieten:

– Hartige pannenkoek: pannenkoek van amandelmeel met ei, geraspte wortel, geraspte kokos en basilicum. Bak dit in kokosolie en je hebt de komende uren geen honger meer.

– Superdrink: water, banaan, appel of peer, handje amandelen en wat noten, kokosmeel, wortel, bleekselderij. Blenden maar en dan opdrinken. Heerlijk!

-Snelle pannenkoek (ik vind het meer een bijzonder gebakken ei): ei en banaan en een beetje zout. Ei en banaan? Ja, ei en banaan en het is heerlijk als je dit goed door de blender haalt en dan bakken.

– Paleo Naanbrood: amandelmeel, tapiocameel, kokosmelk en zout. Goed mengen en dan bakken. Lekker hoor.

-Bosbessenijs zonder melk: ingevroren vruchten, kokosmelk, beetje citroenrasp, peper en zout. Alles in de blender en je kunt het direct eten. Zonder suiker zoals je ziet.

Waarom je een maaltijdplanner nodig hebt

Wat voor mij ook een eye-opener was was het feit dat ik dacht dat ik heel gevarieerd eet, maar dat dat in de praktijk erg tegenvalt. Met een goede maaltijdplanner los je dat eenvoudig op. Simpel: de voedingsmiddelen die ik vandaag gegeten heb eet ik in komende 2 dagen niet meer. Op dag 4 mag het weer. Denk bijvoorbeeld aan brood. Als ik op dag 1 brood gegeten heb, dan mag dat op dag 4 voor het eerst weer. Maak een lijstje voor jezelf: op dag 1 eet ik voor het ontbijt dit en voor lunch dat. Op dag 2… Op dag 3… En dag 4 is ‘hieperdepiep hoera, ik kan dag 1 gewoon weer herhalen’.

Nee, dit kan niet voor alles, met name eieren vind ik hier moeilijk in. Omdat een ei nu eenmaal ook in sommige gerechten hoort. Maar aardappels, rijst en pasta kan je dit schema ook eindeloos volgen. En met groentes kan je variëren zoveel je maar wilt. Denk ook eens aan al die heerlijke smoothies die je kunt maken. Recepten genoeg in de boeken van Richard.

OERsterk in 6 weken, mijn review en ervaring

OERsterk in 6 weken review en ervaring rechtsonder

Ik ben ontzettend blij dat ik Richard ontdekt heb. Hij heeft me weer een stap verder gebracht in mijn gezondheid en ik heb grote stappen gezet voor mezelf. Qua eten, ontspanning, douchen en mindset. Het bulkdrinken heb ik er overigens niet in gehouden. Het viel gewoon niet lekker bij mij en ik voel me beter als ik regelmatig wat drink. Maar geen kleine slokjes, in 1x een glas tegelijk.

En nee, ik ben niet op magische wijze ineens van mijn chronische vermoeidheid af. Helaas. Maar niet getreurd, ik geloof oprecht dat alle beetjes helpen en dat OERsterk mij weer een duwtje in de goede richting heeft gegeven. Ik ga door en ik hou een hoop van de OERsterk tips erin. Al was het alleen maar omdat ik sinds ik met OERsterk begonnen ben geen moment meer ziek ben geweest. En dat voelt goed in deze onzekere corona-tijden.

Want het grootste cadeau dat je jezelf in deze tijd kunt geven is een hoge weerstand en gezondheid. Bestand zijn tegen de ziektekiemen en ver blijven van ziekenhuizen en IC’s. Garantie tot aan de deur natuurlijk, maar ik geloof oprecht dat je het (voor een deel) zelf in de hand hebt hoe gezond en sterk je bent.

Veelgestelde vragen over OERsterk in 6 weken

Ik krijg veel vragen over OERsterk en daarom geef ik hieronder antwoord op de meestgestelde vragen.

#1 OERsterk in 6 weken, wat is het?

OERsterk in 6 weken is in beginsel een boek. In dit boek staan zes sleutelfuncties centraal:

  • ontlasting
  • libido
  • energie
  • humeur
  • gewicht
  • slaap

Richard de Leth deelt zijn kennis, kunde en ervaring met je en dat zal je nieuwe inzichten geven. Bij elk onderwerp hoort een simpel en praktisch weekschema met adviezen, recepten en oefeningen. Als je dat volgt dan zie je gewoon verbetering, ik zag het al binnen een week. En ik voelde me ook gewoon veel beter.

#2 Is het boek OERsterk in 6 weken het enige wat Richard de Leth aanbiedt?

Nee, zeker niet. OERsterk in 6 weken is zeker niet het enige aanbod. Waar ik zelf heel blij van werd is de online training 'Het Gezondheidsvirus'. Deze training is aan de ene kant een herhaling van het boek OERsterk in 6 weken. Dat is ook niet zo raar, want dit is de basis waarop het werk van Richard gestoeld is.

 'Het Gezondheidsvirus' gaat verder en dieper. Ik hou zelf van lezen, maar met video's kijken komt informatie toch ook weer op een andere manier binnen. Ik was dus heel blij met 'Het Gezondheidsvirus' en het heeft me weer op scherp gezet. Want heel eerlijk, ik was wel een beetje aan het sloffen met OERsterk. Nu niet meer, ik ben er weer vol mee bezig.

#3 Waar staan de O, de E en de R voor in OERsterk?

De O van Ontspanning. Een paar concrete voorbeelden die Richard de Leth geeft:

  • Zorg dat je minimaal 7 uur per nacht slaapt.
  • Doe ademhalingsoefeningen en train jezelf dat je maximaal 6 tot 10 keer per minuut ademhaalt.
  • Wees kritisch op wie je in je vriendengroep toelaat. En... spreek iedere week minstens 1x met iemand af die je dierbaar is.

De E van Eten in de OERsterk-methode. Een paar concrete adviezen:

  • Eet 3x per dag en niet meer dan dat. Wat eten is ontsteken en dat wil zo min mogelijk keren uitlokken.
  • Start met bulkdrinken. Dus geen kleine slokjes de hele dag door, maar een paar keer per dag een paar glazen achter elkaar drinken.
  • Pas de regel van 3 toe. Kort gezegd betekent dit dat ik wat ik vandaag eet de komende 2 dagen niet meer eet. Ik eet dus wel brood, maar maar 1x in de 3 dagen. Hetzelfde voor aardappels, pasta en rijst. Maakt de maaltijdplanning heel makkelijk trouwens.

De R is van Regelmatig bewegen. Wat kun je bijvoorbeeld doen:

  • Beweeg 30 minuten vóór je ontbijt. Ik doe dat iedere morgen. Twee glazen water, jas aan en weg. Je zet er je spijsvertering mee aan en ik ontbijt pas als ik weer terug thuis ben van mijn lange wandeling.
  • Werk staand in plaats van zittend. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je met alleen maar staand werken al een hoop calorieën verbrandt. Ik zeg doen want van al dat zitten is nog niemand beter geworden.

Dit zijn zomaar een paar tips uit OERsterk in 6 weken, maar Richard heeft er natuurlijk nog veel meer voor je.

#4 Is OERsterk ook van die voedingssupplementen (Vitaily)?

Yes klopt. Dat is ook OERsterk en Richard de Leth. Het blijkt namelijk dat we in onze westerse maatschappij structureel bepaalde voedingsstoffen tekort komen. Om sterk te blijven (OERsterk om precies te zijn) is het goed om deze stoffen aan te vullen. Richard ontdekte dat het nogal een gedoe was. Allemaal aparte potjes kopen. De vraag welke leveranciers kwaliteit leveren en welke eigenlijk toch niet. Het gedoe met dat er een potje leeg is, terwijl andere potjes nog vol zijn. Dus iedere keer er weer op uit om de voorraad aan te vullen. Dat is allemaal opgelost met Vitaily.

Je krijgt iedere dag een dagzakje met de pillen die je die dag kunt nemen. In een biologisch afbreekbaar zakje natuurlijk. Geen gedoe. Je weet dat je altijd je supplementen in de juiste hoeveelheid in huis hebt. Je hoeft het allen nog even in te nemen en klaar. Ik voel me er trouwens kiplekker bij en ik ben het afgelopen jaar nul keer ziek geweest. Komt dat door Vitaily? Geen idee. Maar ik geloof oprecht dat het geholpen. heeft!

Let op: als je bij het bestellen van Vitaily bij de kortingscode 'jeverdienthet' invult, krijg je € 7,50 korting op je eerste bestelling. Mooi meegenomen toch!

#5 Wie is Richard de Leth?

Nou, eigenlijk is Richard een gesjeesde reguliere arts. En hij is gesjeesd (voor mij een ander woord voor mislukt) doordat hij ZELF NIET meer wilde. De westerse reguliere geneeskunde helpt niet om gezond te blijven, die tak van geneeskunde loopt alleen maar achter de feiten aan. En dat wilde Richard niet meer.

Ik zou hier nog veel meer over hem kunnen schrijven, maar ik heb er al eens een lang artikel over geschreven. Dus klik hier en lees het verhaal van Richard de Leth.

#6 OERsterk in 6 weken ebook: is dat er ook?

Shake hands, volgens mij ben een zelfde soort lezer als ik. Ik wil het liefst alle mijn boeken als e-book. Makkelijk om mee te nemen, je neemt je e-reader mee en je hebt gewoon meer dan 1000 boeken in je tas. En het bespaart papier en dus kappen van bomen. Maar helaas, OERsterk in 6 weken is er niet als e-book. Ik heb het in ieder geval nog niet gevonden.

Je hebt dus de papieren versie nodig en in dit geval vind ik dat ook wel fijn. Kan ik bladeren, dingen markeren en zelfs commentaar erbij schrijven. Ik vind dat trouwens altijd vreselijk als mensen dat doen, schrijven in boeken. Maar voor sommige boeken maak ik een uitzondering en doe ik het dus zelf ook. OERsterk in 6 weken is zo'n uitzondering.

#7 OERsterk in 6 weken, recensie: wat vind ik zelf van het boek?

Ik maak hier het kringetje van deze blog helemaal rond en kom weer terug op het begin van mijn verhaal. Dat ik zo blij ben met OERsterk en dat deze methode zo veel voor mij heeft gedaan. Dat is ook echt zo en ik heb verschillende boeken en trainingen van Richard de Leth gelezen en gevolgd.

De boeken zijn vooral leerzaam maar ook heel leuk om te lezen. Want Richard heeft en humoristische manier van vertellen. Ik moet dus ook steeds lachen om hoe hij dingen zegt. Maar wat hij zegt is vaak wel raak. En logisch. Dat je meteen denkt 'waarom heb ik dit zelf niet gezien, want het is zoooooo logisch allemaal'. 

Maar weet je wat het is, 'de kudde' doet het heel anders en als je niet uitkijkt dan loop je gewoon mee. Ik weet nu dat het anders kan en ik voel me er goed bij. Kortom: de boeken van Richard de Leth zijn én leuk om te lezen én je leert er veel van én als je er ook maar een paar dingetjes uit toepast dan ga je je beter voelen. Zo werkte het in ieder geval bij mij en daar om deel ik dit verhaal met je.

Wil je meer weten over OERsterk en wat het voor jou kan betekenen. Dat treft, want Richard heeft inmiddels een heleboel mogelijkheden op zijn website staan. Van magazines tot boeken. Van planners tot een online training. Voor elk wat wils.

PS: Wist je trouwens al dat Richard de Leth tegenwoordig ook voedingssupplementen verkoopt. Het heet Vitaily en dit zijn super handige dagzakjes waarin alle benodigde supplementen in de juiste daghoeveelheden zijn toegevoegd. Echt, ik wil niet anders meer.

PPS: Als je Vitaily bestelt en je vult bij de kortingscode ‘jeverdienthet’ in, dan krijg je korting! € 7,50 om precies te zijn.

OERsterk in 6 weken

Meer weten over de OERsterk methode?

Klik dan op onderstaande knop en lees meer.

Rinie van Driel en Liesbeth de Korte (2)Je las een blog van ons:
Rinie van Driel (visuals): www.rinievandriel.nl
en Liesbeth de Korte (tekst): www.liesbethdekorte.nl

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijg je meteen als bonus mijn e-book over 8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar. Gratis natuurlijk!

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook. Graag zelfs.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.