Welke autoresponder moet je kiezen?

autoresponder links boven

Je hebt de term vast al meerdere keren horen vallen. Als je online ondernemer bent dan heb je een e-maillijst nodig (en liefst een grote) en een autoresponder. Maar wat is dat eigenlijk een autoresponder? Daar zijn vast meerdere aanbieders van (yep) en welke moet je dan kiezen. Nog belangrijker: zijn er nog meer dingen waar je op moet letten? Op deze vragen (en nog meer) geef ik in dit artikel antwoord.

Wat is een autoresponder?

Een Autoresponder is software die ervoor zorgt dat je automatisch mails kunt versturen. Stel: jij hebt iets wat je gratis weggeeft in ruil voor het e-mailadres en de naam van degene die dit cadeautje van je krijgt. Dan wil je dat die gegevens op een betrouwbare plek opgeslagen worden. Dit is ook verplicht voor de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Wat de AVG ook eist is dat iemand zich ook weer uit kan schrijven van jouw e-maillijst.

Dus nee, je kunt niet e-mailadressen verzamelen en die adressen opslaan in je Gmail of je Outlook. Waarom niet:

1. Dit wil je zelf niet omdat jouw e-mailpakket dan in een chaos verandert. Zeker als je heel veel inschrijvingen krijgt. Want je kunt in Gmail niet registeren welk cadeau iemand van je heeft ontvangen, wanneer diegene zich ingeschreven heeft en of hij/zij bijvoorbeeld in een bepaalde groep hoort.

2. Je bent volgens de AVG verplicht om onder iedere mail die je stuurt een uitschrijflink te plaatsen. Dat betekent dat als mensen op die afmeldlink klikken dat ze dan automatisch uit je mailinglijst verwijderd worden (of op een lijst worden gezet waardoor jouw autoresponder deze mensen uitsluit voor eventuele volgende mails).

3. Je wilt kunnen segmenteren. Met een autoresponder ‘ontdek’ je dingen over de inschrijvers op jouw e-maillijst en je wilt je vervolgmails daarop aan kunnen passen. Lees verder, dit leg ik allemaal uit.

Maar goed, wat jouw ‘normale’ e-mailpakket niet kan is dus wat een autoresponder wel kan. Een autoresponder verzamelt voor jou de klantgegevens, je kunt een uitschrijflink meesturen met iedere mail en je kunt leren van wat jouw inschrijvers doen en niet doen.

Wat verder belangrijk is is dat je automatische mails in kunt plannen. Dat noemen we een funnel. Wat je wilt is dat iemand zich inschrijft voor jouw gratis cadeautje en dat hij/zij dan meteen dat cadeautje ontvangt (mail 1). X dagen later stuur je mail 2, bijvoorbeeld om te vragen of ze het cadeautje al geopend hebben. Weer X dagen later stuur je mail 3 enzovoort. Wat je dan natuurlijk niet wilt is dat je dit handmatig voor iedere nieuwe aanmelder bij moet gaan houden. Is ook niet nodig, dat doet een autoresponder voor je 😀.

Hoe werkt een autoresponder

Een autoresponder werkt in 3 stappen:

Stap 1: Maak een inschrijfformulier, want je wilt natuurlijk wel dat geïnteresseerden hun naam en e-mailadres achter kunnen laten. Dat formulier maak je in je autoresponder, compleet met een mooie opmaak en een opvallende button die jouw bezoekers uitnodigt om in te schrijven. Met behulp van code of een url kan je dit formulier delen op je website, op sociale media, in een mail. Wat je maar kunt bedenken.

Stap 2: Jij schrijft de opvolgmails, de funnel, en die mails zet je vervolgens in je autoresponder. Uiteraard niet vergeten om het beloofde cadeau ook af te leveren (in de eerste mail) en je plant alle andere opvolgmails vervolgens in.

Stap 3: Jouw autoresponder stuurt volledig automatisch op de juiste momenten de juiste mail naar de juiste inschrijver.

Wat vervolgens heel fijn is: je kunt je autoresponder zo instellen dat bepaalde acties bijgehouden worden. Bijvoorbeeld: stel dat iemand een mail niet geopend heeft, dan zou je een stap in je funnel op kunnen nemen ‘als deze mail niet geopend wordt, stuur dan een dag later nog een keer dezelfde mail’. Of ‘als iemand op link X in mail Y heeft geklikt dan is de volgende mail niet mail 4 maar mail 5’. Je kunt mensen ook punten toekennen. Als ze een mail openen krijgen ze 10 punten. En als ze 50 punten hebben dan doe je ze een aanbod (weer een speciale mail die jij klaar hebt gezet).

Kortom: je stuurt dus niet zomaar lukraak een heleboel mails. Nee, je kijkt naar het gedrag van je aanmelders en je past jouw mails er op aan.

Welke autoresponder moet je kiezen?

Er zijn een heleboel verschillende autoresponders en welke moet je nu kiezen? En het is geen optie om er maar eens een heleboel te proberen. Want je gaat het snel genoeg merken, ‘even’ een funnel inrichten en alles klaarzetten is een hoop werk. Nee, je wilt het in 1x goed doen. De juiste keuze maken en dan bouwen en weten dat het goed is zo.

Je hebt natuurlijk de grote namen:

  • Active Campaign. Een Amerikaanse autoresponder met ongelofelijk veel mogelijkheden.
  • Mailblue. De Nederlandse versie van Active Campaign, dus met dezelfde mogelijkheden.
  • Mailchimp. Mailchimp heeft nog steeds een gratis versie, maar ik vind het persoonlijk een ontzettend onhandig programma.

Nee , de autoresponder waar ik groot fan van ben is Autorespond. Een Nederlandse autoresponder met dus ook een Nederlandse helpdesk. Wel zo handig als je problemen hebt. Niet alleen omdat je dan in je moederstaal kunt communiceren, maar ook omdat ze in dezelfde tijdszone zitten. Ik krijg dus altijd dezelfde dag nog antwoord, vaak zelfs binnen een uur.

Voordelen Autorespond

Waarom ik zelf heel graag met Autorespond werk is omdat Autorespond een drieslag maakt. Autorespond heeft niet alleen een uitgebreide mailmodule (dus de autoresponder). Ze hebben ook een shopping cart en een affiliate module.

De shopping cart is een extra module in Autorespond die je extra aan kunt schaffen. Je hebt vervolgens 0 extra koppelingen nodig. Als je de shopping cart aanschaft dan staat hij meteen in je pakket en kun je producten aanmaken en de link delen om af te rekenen. Als je de mailmodule ook hebt aangeschaft, komen de kopers meteen op een aparte lijst en ook voor deze mensen kan je weer een funnel starten. Of ze juist uitsluiten. Dit kan je allemaal inrichten op de voor jou optimale manier.

Het goede nieuws is dat Autorespond zich door blijft ontwikkelen en ze hebben in 2020 een new and improved versie van de shopping cart uitgerold. Jouw bezoeker hoeft je website niet meer te verlaten. De shop is namelijk ge-embed op je website. Dat wil zeggen dat je na het aanklikken van de bestel-shop op jouw site blijft. Pas voor het afrekenen bij de bank, verlaat je je site.

Er zijn vier lay-outs waar je uit kunt kiezen. Je hebt een simpele variant maar je kunt ook gebruik maken van bouwblokken waarmee je zaken toe kunt voegen als:

  • Testimonials
  • Een counter die het aantal uren aftelt dat het product/korting nog beschikbaar is
  • Unique selling points
  • Een ‘order bump’ kan toevoegen. Met een order bump kan je op het laatste moment, voordat de betaling start, nog een extra product toevoegen aan de shoppingcart.

En kijk maar eens: de shopping cart ziet er prachtig uit.

autoresponder onder

Op basis van feedback van gebruikers heeft Autorespond de shopping cart verder ontwikkeld. Ze hebben gezorgd dat de afrekenpagina een zo hoog mogelijke conversie uitlokt. Daarvoor is Autorespond een samenwerking aangegaan met enkele bekende internet-marketeers, specialisten op het gebied van goed converterende shoppingcarts. Daar word ik dus erg enthousiast van.

De derde module is affiliate marketing, die zit gewoon standaard in de shopping cart. In deze module kan je afspraken voor affiliates vastleggen en speciale affiliate links maken. Heb je dus een tevreden koper, dan zou je tegen deze persoon kunnen zeggen dat hij/zij de investering terug kan verdienen. Je maakt een affiliate link en als jouw koper deze link deelt en er wordt via deze affiliate link gekocht dan betaal jij een vergoeding uit. Kan je allemaal instellen in Autorespond en daar hoef je dus geen apart programma voor aan te schaffen.

Het mooie is dat alles met elkaar gekoppeld is, dat geeft overzicht en het is heerlijk als je dat hebt.

Nadelen Autorespond

Wat jammer is aan Autorespond is dat zij achteraf de mogelijkheden toe hebben gevoegd waar Active Campaign meteen mee gestart is bij het bouwen van hun software. De funnelopties van Autorespond zijn niet altijd helemaal handig en ze zijn ook niet zo uitgebreid als bij bijvoorbeeld Mailblue en Active Campaign.

Ik merk zelf dat ik al die opties van Mailblue en Active Campaign niet mis. Autorespond is voor mij meer dan voldoende voor alles dat ik wil doen. En ik ben dus heel blij met de shopping cart en de affiliate marketing module die direct gekoppeld zijn.

Waar ik verder heel blij mee ben is de indeling van mails en de verzending van de mails. Bij Active Campaign en Mailblue vind ik dat echt heel onhandig. Als je een mail hebt gemaakt dan kan je die niet ergens anders zomaar weer gebruiken. Dan moet je er eerst een template van maken en extra stappen doen. Bij Autorespond maak je een mail en die mail heeft een nummer. Als je ergens anders exact diezelfde mail weer wilt gebruiken dan typ je het nummer in en hup, je hebt de mail gekoppeld. Of als de mail net even iets anders moet dan maak je een kopie, je past de kopie aan en klaar. Bij Active Campaign en Mailblue werkt dat gewoon ingewikkelder.

Mijn advies

Ik ben heel erg blij met een pakket waar ik al mijn wensen bij elkaar heb. Geen koppelingen, geen gedoe, gewoon een goed werkend pakket. Nu snap ik natuurlijk dat je bij zo’n belangrijke beslissing niet zomaar op mijn mooie blauwe ogen vertrouwt. Eerst zelf zien en dan pas geloven toch? Daarvoor heb ik een mooi aanbod. Je mag namelijk Autorespond een maand lang gratis proberen. Zou ik zeker doen om eens te kijken of het wat voor je is. Tip van mij: probeer eerst en bouw niet direct je hele funnel in Autorespond. Pas als je overtuigd bent dat je dit pakket voor het echie wilt gaan gebruiken ga je echt bouwen. Ik ben benieuwd naar je reactie!

PS: Meer weten over manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.

logo Autorespond

Wil jij Autorespond een maand gratis proberen?

Klik dan op onderstaande knop en lees meer.

Rinie van Driel en Liesbeth de Korte (2)Je las een blog van ons:
Rinie van Driel (visuals): www.rinievandriel.nl
en Liesbeth de Korte (tekst): www.liesbethdekorte.nl

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijg je meteen als bonus mijn e-book over 8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar. Gratis natuurlijk!

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook. Graag zelfs.

Categorie

2 reacties op “Welke autoresponder moet je kiezen?”

    1. Dank je wel Welmoet. Ik vind het belangrijk om alleen over producten te schrijven die ik ken en waar ik achter sta en ik sta vierkant achter Autorespond.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *